Delen:

Mediteren – 5 tips voor een simpele en effectieve meditatie

Mediteren is niets meer en niets minder dan de waarnemer zijn van je eigen gedachten. Een moment pakken in je dagelijkse bezigheden om aanwezig te zijn in het nu. Tegenwoordig zijn we bezig met zoveel dingen tegelijk en zelfs wanneer we een moment hebben dat we fysiek niets aan het doen zijn, dan draait ons hoofd wel overuren. Voor veel mensen is het bijvoorbeeld een enorme uitdaging om aan het einde van een drukke dag in slaap te vallen, omdat ze geteisterd worden door allerlei gedachtes. Heb ik dit wel gedaan? Hoe zal ik morgen dat ene gesprek beginnen met die collega? Wat trek ik aan? Heb ik nog wel brood in huis voor het ontbijt? Door te mediteren leer je om je gedachten te observeren in plaats van direct aandacht aan ze te besteden. Je neemt als het ware een stap terug en ontkoppelt jezelf van je eigen gedachten.

Waarom zou iedereen moeten mediteren?

Zoals aangegeven leer je door te mediteren om je gedachtes geen betekenis te geven en ze dus te laten voor wat ze zijn. Al door met een paar minuten mediteren te beginnen per dag, bouw je deze skill op en zul je merken dat na genoeg oefening dit zelfs bijna automatisch gebeurt. Lig je dus normaal vaak wakker ’s nachts omdat je maar niet kunt stoppen met piekeren? Dankzij de meditatie oefeningen leer je om jezelf los te koppelen van je gedachten en ze geen betekenis te geven. Hallo nachtrust!

Daarnaast train je met mediteren je concentratievermogen. Dit is precies de reden waarom het zo moeilijk is om te beginnen met mediteren.  Het lukt je maar niet om je hoofd leeg te krijgen en je hebt het gevoel dat je alleen maar tegen je eigen gedachten aan het vechten bent. Je kunt mediteren vergelijken met een gevecht met je eigen gedachten in je hoofd. Je hebt training nodig om dit gevecht te kunnen winnen, maar wanneer je voldoende training hebt gehad, zul je altijd de baas zijn over je eigen gedachten. Zelfs op de momenten die normaal zorgen voor complete chaos in je gedachten, zelfs dan zul je de rust kunnen bewaren.

Maar hoe begin je nu met mediteren? We zetten 5 tips voor je op een rijtje!


Tip 1. Wees niet te streng voor jezelf

Vraag niet te veel van jezelf en begin met korte meditaties van een paar minuten om te wennen aan het idee en om ook te oefenen wat voor je werkt. Er zijn verschillende manieren om de mediteren. Je kunt zittend mediteren, op de grond of op een meditatiekussen. Maar je kunt ook liggend in bed of op de grond mediteren. Je kunt helemaal zelf een meditatie doen, maar er zijn ook heel veel apps die je helpen met begeleide meditaties. Begin gewoon, start met een meditatie van twee of drie minuten en oefen wat voor jou werkt. Breid daarna uit.

Tip 2. Focus op je lichaam of je adem

Zeker als je net begint met mediteren is het heel lastig om je hoofd leeg te maken. Je hoort allerlei geluiden om je heen, je maag knort en er komen allerlei gedachten op in je hoofd. Wanneer je focust op je adem of bijvoorbeeld de beweging van je buik bij het ademen tijdens je meditatie maakt dit het makkelijker om dit gedachten of geluiden te negeren en weer terug te komen bij een focuspunt. Je kunt bijvoorbeeld ook het aantal ademhalingen tellen, of je adem steeds tellen tot 10 en dan weer opnieuw beginnen met tellen. Afgeleid? Herpak je weer vanaf 1 en adem in en uit.

Tip 3. Accepteer wat er gebeurt

Niet alle meditaties zullen altijd even rustig verlopen, of zelf maar enigszins op elkaar lijken. De ene keer ben je vrij relaxt en lukt het gemakkelijk om een paar minuten even tot jezelf te komen. De andere keer lukt dit niet en raak je gefrustreerd. Het proces van mediteren draait erom dat je alles accepteert wat er op je afkomt en deze zaken laat varen. Komt er een vervelende of dringende gedachte in je op? Accepteer dat die gedachte er is en laat ‘m dan weer verder gaan.

Tip 4. Accepteer hulp

Accepteer hulp tijdens het mediteren. Alleen mediteren from scratch is ontzettend moeilijk. Zoek daarom eens hulp bij apps of video’s of podcasts die je helpen met mediteren. Begeleide meditaties met muziek of gesproken tekst kunnen je helpen om je focus te vinden wanneer je even afgeleid bent en leren je ook verschillende meditatietechnieken aan zodat jij erachter kan komen wat werkt voor jou of niet. Wist je dat Field Trip Health een eigen Trip App heeft? In deze app vind je o.a. een aantal begeleide meditaties die je kunnen helpen! Download de app hier.

Tip 5. Gewoon doen

De truc bij mediteren is niet te veel nadenken en het gewoon doen. Voor sommige mensen werkt het goed om direct nadat de wekker is gegaan even een paar minuten te mediteren. Dit is ook een goede structuur om op een mindful manier je dag te beginnen en je intenties op te zetten. Tijdens zo’n meditatie kun je je dan richten op de vraag ‘wat wil ik bereiken deze dag’. Ook een populair moment voor mediteren is voor het slapen gaan. Er zijn heel veel slaapmeditaties beschikbaar die je helpen om alle indrukken van de dag te verwerken en je geest rust te geven om rustig in slaap te komen.

Kort gezegd, mediteren lijkt moeilijker dan het is. Juist omdat het in zoveel vormen bestaat is het eigenlijk voor iedereen makkelijk te doen. Begin gewoon en probeer verschillende vormen uit om te zien wat het beste voor jou werkt. En lukt het een keer niet? No stress, probeer het morgen gewoon nog een keer!


Related articles

Begin jouw ontdekkingsreis

Zit je vast in een sleur of een gevoel van lusteloosheid waar je niet uitkomt? Ervaar je gebrek aan vitaliteit, constante zorgen of angst? Is er iets dat je blokkeert in jouw vooruitgang? Ontdek of een begeleide psychedelische ervaring voor jou geschikt is.

Boek nu

Wij gebruiken cookies om het gebruik van jouw browser ervaring te optimaliseren. Door het gebruik van deze website ga je akkoord met onze Cookie Policy.

AccepterenWeigeren