Delen:

In feite is ‘de jij’ een illusie en je lijden ook

Objectief gezien is lijden niet echt

Het woord ‘lijden’ in deze blog verwijst niet naar fysieke pijn, zoals je die kan hebben aan je rug na een ongeval. Fysieke pijn is een onvermijdelijk deel van het leven, waar je met een krachtige geest beter mee omgaat, maar niet het lijden wegneemt. We hebben het in plaats daarvan over psychologische pijn. Pijn die optioneel is, omdat het je eigen projectie is van waar je voor vreest. Het zijn de verwachtingen, onzekerheid en het gepieker dat ons doet lijden. Daar komt ook de uitdrukking ‘Een mens lijdt dikwijls het meest van het lijden dat hij vreest’ vandaan.

Psychologische pijn is geen pijn die je niet ervaart, maar is een illusie omdat het objectief gezien niet echt is. Als je stopt met denken aan je gebroken rug na een ongeval, zal die toch pijn blijven doen. Maar als je stopt met het herhalen van negatieve gedachten, verdwijnen die gedachten na een tijdje vanzelf. Aandacht is hier een sterke driver van dit soort lijden, waar je meer aandacht aan geeft wordt in feite meer 'echt'." Dat komt omdat psychologische pijn een "denkbeeldige illusie" is die slechts zo werkelijk is als de aandacht die eraan wordt gegeven.

Slechts een illusie

Wanneer je negatieve gedachten hebt, creëer je negatieve emoties. Wanneer je positieve gedachten hebben, breng je harmonie aan in de energiecentra van je brein, wat je positieve emoties doet ervaren. Emoties zijn dus eigenlijk de barometer van je gedachten, die je laat weten hoe in lijn elke gedachte is met de werkelijkheid. En daarom zet lijden zo makkelijk een domper op je emoties, want psychologisch lijden is letterlijk een verkeerde gedachte.

Soms overkomt je iets vreselijks en kun je daar alleen maar het negatieve van in zien. Ons brein werkt zo dat juist dan die gebeurtenis een keerpunt, een cruciale gebeurtenis, blijkt te zijn in het verloop van je leven. Denk aan mensen die ziek worden, herstellen en vervolgens topsport beoefenen. Zij verwijzen in interviews steevast naar hun ziekbed en halen kracht uit het (fysieke) lijden dat zij ervaarden. Daar zit een les in. Het is de interpretatie van het lijden dat bepaalt hoe je erop reageert.

Een hoger bewustzijn van de herkomst van je lijden helpt om daar beter mee om te gaan. De beste start daarvoor is de realisatie dat wat jij denkt te zijn, niet meer is dan de ideeën die jij hebt over jezelf. In feite is ‘de jij’ een illusie. Begrijp je dat, dan begrijp je een van de sterkste fundamenten van spiritueel denken.

Dat is met lijden precies hetzelfde. Als je gelooft dat je lijdt, dan geloof je eigenlijk in een illusie. Het is wat jij op dat lijden projecteert, wat je ervaart. Het is de illusie die jij zelf schept. En vervolgens voel jij je zoals je dat zelf hebt geprojecteerd. Je emoties volgen je brein in het lijden dat je verwacht te ervaren. Hier van toepassing is het idee dat “the experience and the experiencer are one” sluit hier in zijn geheel op aan.

De bevrijding van lijden

Je uiteindelijke bevrijding van het lijden komt met het besef dat je niet lijdt, maar dat je lijdt onder wat je ervan vindt. Er is vrijwel nooit sprake van echt onafhankelijk lijden, afgezien van de gedachten die we zelf hebben. Het verlies van een dierbare of het verlies van een dierbare relatie vereist een verwerkingsproces en een deel van die verwerking is pijn. Dat is eigenlijk de enige vorm van primaire psychologische pijn. Al het andere is een illusie. maar dat pijn dikwijls een illusie is. betekent niet dat je gevoelens aan de kant moet schuiven. Wat je voelt, is waar je op dat moment emotioneel bent. Dat is je eigen staat van bewustzijn. 


Wat je wel kunt doen, is proberen een afstand te creëren met het lijden. Dat doe je door een observatierol aan te nemen in plaats van er automatisch in mee te gaan. Je vraagt je daarbij af wat hetgeen precies is dat lijdt; is het een gedachte, is het iets waar een waardeoordeel over hebt, of is het misschien gewoon iets wat je automatisch denkt zonder ooit erbij stil te staan of het wel waar is?

Vraag jezelf af of je echt lijdt onder wat er is gebeurd of onder wat je interpretatie is van wat er is gebeurd. Probeer de situatie van bovenaf te bekijken en onderzoek waar jouw lijden vandaan komt. Het enige wat je nodig hebt is bewustzijn; de manier om kracht te ontwikkelen. Dit is absoluut geen eenmalige realisatie die je hebt, maar een dagelijkse spirituele oefening die zelfonderzoek vereist. Het daadwerkelijk toepassen van die blik van bovenaf en zo uit je pijnervaring te stappen is makkelijker gezegd dan gedaan. One psyche geeft nu eenmaal meer aandacht aan negatieve gedachten om ons te beschermen. Om daarvan los te komen is discipline vereist. Je moet altijd waakzaam zijn wat je je psyche voedt, en dit vereist oefening. Dagelijkse meditatie en mindfulness kan daarbij helpen bijvoorbeeld.

Dit blog geeft je inzichten in wat je eigen projecties kunnen zijn. Het helpt je mogelijk om je eigen lijden nader te bekijken en je af te vragen waar de emotie die je voelt vandaan komt. Hierdoor heb je meer controle over jezelf en de pijn die je ervaart. Dat is een goede eerste stap naar het begrijpen dat lijden niet ‘echt’ is.

Related articles

Begin jouw ontdekkingsreis

Zit je vast in een sleur of een gevoel van lusteloosheid waar je niet uitkomt? Ervaar je gebrek aan vitaliteit, constante zorgen of angst? Is er iets dat je blokkeert in jouw vooruitgang? Ontdek of een begeleide psychedelische ervaring voor jou geschikt is.

Boek nu