Delen:

Hoe verzorg je je innerlijke kind? - Hoe je voor traumagenezing soms jezelf opnieuw op moet voeden

Je herkent bij jezelf vast genoeg situaties waarvan je achteraf denkt: "Ik weet niet waarom ik zo reageerde, ik voel me net een kind!". Je schoot bijvoorbeeld compleet uit je slof na een opmerking van een collega of je barst ineens in huilen uit terwijl er eigenlijk niet een hele grote aanleiding voor die huilbui is geweest. Voor mensen die een trauma hebben meegemaakt, kan dit gevoel helemaal bekend voorkomen. Een trauma meemaken kan op verschillende niveaus en hoeft niet altijd te betekenen dat je fysieke integriteit is aangetast of dat je een bijna dood ervaring hebt gehad. Een trauma kan ook ontstaan door het verraad van een goede vriend, een partner die vreemdgaat, de dood van een naaste, etc. Het gaat er in de kern om dat je zelfbeeld, of wereldbeeld, aangetast wordt en dat je diep gedesillusioneerd bent.

Goed om te weten in deze context is hoe wij het concept tijd ervaring dat slechts een sociale constructie is. Simpel gezegd, onze hersenen ‘kennen’ het begrip tijd helemaal niet. Iemand met een trauma kan, wanneer een triggerende situatie zich voordoet, op dezelfde manier reageren als toen het trauma zich in het verleden voordeed; fight, flight or freeze. De tijd die er tussen heeft gezeten, en dat kan een periode van jaren zijn, zegt vrij weinig over de verwerking. Het zenuwstelsel en het brein reageren alsof het ontstaan van het trauma vlak ervoor heeft plaatsgevonden. Als we het trauma niet hebben verwerkt, loopt een deel van ons zenuwstelsel vast in deze overlevingsreactie.Hier tref je je innerlijke kind aan.

Trauma kent geen tijd

Of ons overlevingstechniek nu wegrennen, agressief worden, of helemaal niets doen is, wat de meesten van ons op die momenten nodig hadden, was een ouderlijk figuur om op de hoogte te zijn van wat er gebeurde, om ons uit die onveilige plek te halen en naar een veilige plek te brengen. Om de pijn te valideren en om onvoorwaardelijke liefde te geven. De realiteit is helaas dat hoewel we deze reactie het meest nodig hebben, het zelden voorkomt in traumatische situaties dat dit gebeurt. Het goede nieuws is dit: omdat onze hersenen geen tijd kennen en deze getraumatiseerde zelf actief is in onze volwassen zelf, kunnen we nog steeds aan deze behoeften voldoen. Het is nooit te laat om te genezen.

Hoe verzorg je je innerlijke kind?

Om aan je innerlijke kind te werken, beginnen we met het maken van de reis om de ouderlijke verzorger te worden die we destijds nodig hadden. We leren te luisteren naar lichaamssignalen die ons vertellen dat ons innerlijke kind geactiveerd is, we leren te identificeren wat ons innerlijke kind triggert en welke reacties er uit komen. We leren tot ons innerlijke kind te spreken met geduld, zachtmoedigheid en aandacht. We leren ruimte te maken voor het innerlijke kind in ons leven en onze relaties, in de vorm van emotionele expressie, communicatie, zelfzorg en zelfcompassie. Uiteindelijk leren we om ons innerlijke kind de liefde te geven die het ten tijde van het trauma nodig had.

Hoe begin je hiermee?

Erkennen dat er zoiets bestaat als een innerlijk kind in je, is een belangrijke eerste stap. Je kunt een trauma niet verwerken zonder dat er bewustzijn is en we verantwoordelijkheid kunnen nemen over het genezingsproces. Verantwoordelijkheid nemen voor iets waar je zelf niet bewust voor hebt gekozen is heel moeilijk. Je trauma is nooit jouw schuld en wat je ermee doet als volwassene is jouw eigen verantwoordelijkheid.

Innerlijk kindwerk kan het beste worden gedaan onder begeleiding en ondersteuning van een ervaren traumatherapeut. Zoek iemand om je te ondersteunen die de nuances van trauma begrijpt en hoe je met innerlijke kinderen kunt werken. Beoefenaars die getraind zijn in interne familiesystemen, Parts Work, Ego State therapie, psychosynthese en EMDR passen vaak goed in zo’n proces. Sjamanistische en traditionele beoefenaars hebben allemaal goede en passende manieren om met innerlijke kinderen te werken en kunnen op verschillende manieren te werk gaan om dezelfde reacties op te roepen bij iemand. Zoek vooral iemand bij wie je je op je gemak voelt, die jou ziet en die je kunt vertrouwen.

Meer weten over hoe traumatherapie en begeleide psychedelische therapie samenwerken? Bekijk dan onze Hoe het werkt pagina.


Related articles

Begin jouw ontdekkingsreis

Zit je vast in een sleur of een gevoel van lusteloosheid waar je niet uitkomt? Ervaar je gebrek aan vitaliteit, constante zorgen of angst? Is er iets dat je blokkeert in jouw vooruitgang? Ontdek of een begeleide psychedelische ervaring voor jou geschikt is.

Boek nu

Wij gebruiken cookies om het gebruik van jouw browser ervaring te optimaliseren. Door het gebruik van deze website ga je akkoord met onze Cookie Policy.

AccepterenWeigeren