Delen:

Hoe ga je om met een bad trip?

Het begrip bad trip is je vast bekend. Nu je deze term hoort, stel je je er ook vast iets bij voor; visioenen, angstaanjagende hallucinaties, gevoelens van paranoia, angst en bezorgdheid komen misschien in je op. Deze angsten worden een bad trip genoemd.  

Hoewel deze ervaring angstaanjagend kan zijn voor je, zijn het vaak de moeilijke reizen die tot belangrijke doorbraken en voordelen op lange termijn leiden. Juist jouw moeilijke ervaringen kunnen geweldige kansen bieden om een nieuw perspectief te zien. Een bad trip is eigenlijk een enorme kans om in contact te komen met hetgeen wat je nog niet verwerkt hebt of wat je onbewust voelt en denkt, en dus een gigantische leermoment. Mede omdat verborgen problemen, onderdrukte emoties of weggestopte ervaringen ineens naar boven kunnen komen gedurende een bad trip.  

Tips om door je bad trip heen te komen:

In het kader van recreationeel gebruik en zonder begeleiding kan zo’n ervaring dusdanig  heftig worden ervaren dat de persoon het leerproces compleet vermijdt en in de weerstand gaat. Dan wordt het een echte ‘bad’ trip, oftewel alleen maar negatief en weinig leermogelijkheden . In zo’n situatie spelen de mensen om je heen en de setting waarin jij je bevindt een grote rol. Een bad trip is helaas een kwestie van uitzitten. Deze vier tips helpen je om door een bad trip heen te komen:

  1. Zoek een rustige en vertrouwde plek op.
  2. Zorg dat er iemand bij je is en praat over fijne dingen.
  3. Onderneem dingen die je op je gemak stellen.
  4. Stel jezelf gerust; het gevoel is tijdelijk.

Onze aanpak

Als de persoon de heftige ervaring kan toelaten en onder begeleiding in rust deze ervaring kan observeren kan het juist erg leerzaam zijn. Hiervoor is het dus wel van belang dat de persoon wordt begeleid of zichzelf kan begeleiden. Binnen Field Trip Health helpen ervaren professionals je om de angst tijdens je ervaring te verminderen. Ze dienen als jouw betrouwbare gids en tolk. Door een veilige en comfortabele omgeving te creëren wordt je geholpen om het effect van de behandeling te maximaliseren. We helpen je om een open, ontspannen mentaliteit tot stand te brengen. 

Door middel van bijvoorbeeld bewuste ademhalingsoefeningen of mediatie kan de rust terug gevonden worden. Zo kan je hetgeen wat omhoog komt observeren en toelaten in plaats van het tegen te gaan en het proberen te dempen. Het is immers voornamelijk de weerstand dat deze leermomenten transformeert in een ‘bad’ trip. Weerstand en het tegengaan maakt het namelijk onnodig zwaar. 

Benieuwd naar meer informatie over het gebruik van psilocybine en of dit iets voor jou is? Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer over onze begeleide programma’s.

Related articles

Begin jouw ontdekkingsreis

Zit je vast in een sleur of een gevoel van lusteloosheid waar je niet uitkomt? Ervaar je gebrek aan vitaliteit, constante zorgen of angst? Is er iets dat je blokkeert in jouw vooruitgang? Ontdek of een begeleide psychedelische ervaring voor jou geschikt is.

Boek nu

Wij gebruiken cookies om het gebruik van jouw browser ervaring te optimaliseren. Door het gebruik van deze website ga je akkoord met onze Cookie Policy.

AccepterenWeigeren