Delen:

6 dingen om te doen als je gelukkig(er) wilt zijn

Gelukkig zijn is voor velen het hogere doel in het leven. Maar wat is geluk en hoe word je dan gelukkig(er)? De precieze definitie van geluk is voor iedereen verschillend en om deze reden is de weg naar een gelukkiger leven ook voor iedereen anders. Misschien ben je al langer op zoek in jezelf naar waar jij precies gelukkig van wordt, of zit je in een moeilijkere periode in je leven en ben op zoek naar wat praktische tips die je kunnen helpen. Helaas is er niet één heilige graal of magische pil die je kunt nemen om in een klap voor altijd gelukkig te zijn, maar gelukkig is er wel een aantal zaken die je toe kunt passen in je dagelijks leven die je op de lange termijn kunnen helpen dichterbij jezelf en daarmee het geluk te komen. Probeer voor jezelf wat werkt, noteer misschien voor en na elke optie hoe je je voelt en bekijk zo welke gewoontes jij kunt aanleren die je helpen om gelukkiger te worden.

1. Mediteer

Een manier om dichter bij jezelf te kunnen komen is door meditatie. Het geeft je energie, verminderd stressklachten en laat je over het algemeen gelukkiger voelen. Door meditatie kun je ontdekken wat onderliggende negatieve gevoelens zijn en deze leren los te laten, wat meer ruimte overlaat voor gevoelens van positiviteit en geluk. Heb je nog weinig of geen ervaring met meditatie? Lees dan onze blog over meditatie . Belangrijk om je te realiseren is dat meditatie een proces is. Het hoeft niet in een keer direct te lukken; het is oké als gedachten in eerste instantie nog veel afdwalen. Oefening baart kunst.

2. Sport

Lichaamsbeweging is niet alleen goed voor je lijf; maar ook voor je geest. Regelmatige lichaamsbeweging helpt om stress, gevoelens van angst en symptomen van depressie te verminderen, terwijl het gevoelens van eigenwaarde en geluk juist stimuleert. Je hoeft niet elke dag in de sportschool te staan om het effect hiervan te ervaren (tenzij dat natuurlijk is waar je gelukkig van wordt). Het kleinste beetje beweging kan al een verschil maken. Start bijvoorbeeld iedere dag met vijf minuten rekken en strekken, neem iets vaker de trap of daag jezelf uit om iedere avond na het eten buiten een klein rondje te lopen. Let wel op dat als je nog niet veel sport, je niet te snel of te hard van stapel loopt. Als je jezelf plots op een inspannende routine stort, is het een grote kans dat je gefrustreerd (en met veel spierpijn) eindigt.

3. Lach

Misschien wel het makkelijkste trucje om je gelukkig(er) te voelen. Door te lachen wordt de aanmaak van verschillende gelukshormonen in je lichaam verhoogd. Dit betekent niet dat je de hele tijd met een (neppe) glimlach op je gezicht moet rondlopen om gelukkig te zijn. Of probeer elke ochtend te beginnen met naar jezelf te glimlachen in de spiegel.

4. Deel

Zoals Christopher McCandless het mooi verwoordde “Happiness is only real when shared”. Geluk ligt in zelfonthulling; de interactie van je eigen echte jij met de buitenwereld en de werkelijkheid. Omring jezelf met mensen die je energie geven, neem hen mee in jouw geluk (koop eens spontaan een bloemetje, of deel bijzondere momenten door vaker met mensen te (video)bellen, af te spreken of bijzondere en leuke dingen te ondernemen. Geluk zit in een klein hoekje; soms moet je het alleen even zelf, samen met een ander, opzoeken.

5. Slaap en rust

Het is geen geheim dat slapen cruciaal is voor je dagelijks functioneren en je gezondheid. Bij slaap gaat het niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de rust die je pakt. De nacht - als slapend doorgebracht - is een moment waarop je hersenen de kans krijgen zich te reinigen. Zorg er daarom voor dat je een goed ritme aanhoudt, genoeg rust om je heen hebt (denk aan eventuele aanschaf van een slaapmasker of oordoppen) en mijdt blauwe schermen vlak voor je gaat slapen. Pak daarnaast ook gedurende de dag je rust als dit nodig is; naar je lijf luisteren is prio voor een gelukkig leven.

6. Daag jezelf uit

Trigger jezelf met nieuwe hobby’s, probeer dingen die al jaren op je to-do lijst zijn blijven hangen of juist iets waarvan je nooit had gedacht dat het iets voor jou zou zijn - er is maar één manier om daarachter te komen natuurlijk. Probeer daarnaast jezelf ook op mentaal gebied uit te dagen. Heb je bijvoorbeeld bepaalde denkpatronen waar je vaker tegenaan loopt; of ben je geneigd vaste zaken te overdenken? Schrijf deze dan eens op en daag ze uit.

Naast deze tips is het belangrijk te onthouden dat ‘geluk’ een werkwoord is. Het kost tijd, energie en liefde. Geef jezelf daarom de tijd, ruimte en rust die je helpen je doel(en) te bereiken. Wees niet te streng voor jezelf; groei is niet lineair, het gaat met ups en downs en er zullen echt nog wel eens down dagen bijzitten.

Meer lezen over gelukkig zijn/worden? Lees onze blog ‘Eerste hulp bij écht gelukkig worden’:



Related articles

Begin jouw ontdekkingsreis

Zit je vast in een sleur of een gevoel van lusteloosheid waar je niet uitkomt? Ervaar je gebrek aan vitaliteit, constante zorgen of angst? Is er iets dat je blokkeert in jouw vooruitgang? Ontdek of een begeleide psychedelische ervaring voor jou geschikt is.

Boek nu

Wij gebruiken cookies om het gebruik van jouw browser ervaring te optimaliseren. Door het gebruik van deze website ga je akkoord met onze Cookie Policy.

AccepterenWeigeren